GELECEĞİN GEMİLERİ 2. BÖLÜM

Yayınlandı: Mart 3, 2012 / Sanayi

Hms Illustrıous Uçak Gemisi, Dünyanın En büyük ve En Teknolojik Uçak gemilerinden birisidir. Hms Illustrıous Uçak Gemisinin altında ise, birçok teknolojik yenilik yatmaktadır. Bu teknolojiler ise şunlardır: 1)Bumerang, Bumerang ne kadar çok dönerse o kadar çok yerinde kalmak ister. İşte bunun teknolojik bir versiyonu olan jiroskop sayesinde bu gemi denizde oldukça düz bir zeminde gidermiş gibi gidebiliyor. Bu gemideki jiroskop çok hızlı dönüyor ve de bu dönme gücü daha çok dengede kalma gücü yaratıyor. Daha sonra ise, bu güç kanatçıklara gidiyor ve de kanatçıkların da geminin düz kalması için yönünü değiştirmesini sağlıyor. 2)Ters osmoz, Ters osmoz sayesinde bu gemi tuzlu suyu tatlı suya çevirebiliyor. Böylelikle bu tatlı su, gemide içme suyu olarak ve uçakları temizlemek için de kullanılabiliyor. Ters osmoz teknolojisi ise şöyle işlemektedir:  su molekülleri çok küçük olduğu için hatta virüsten bile daha küçüktür. Tuzlu su ve içindeki bakteriler bir zar tarafından geçirilerek tuz ve bakterilerin öbür tarafta kalması sağlanıyor. Böylelikle tatlı su karşı tarafa geçmiş oluyor. Ama ters osmoz,  osmozun tersi olduğu için su yoğun tarafa değil de yoğun olmayan tarafa geçiriliyor. İşte bu bilim adamlarının çözdüğü en büyük sorulardan birisidir. Bu sistem özellikle Aya giden Apollo Uzay Aracında da kullanıldı. Şimdi ise, bu sistemi Nasa Uzayda kullanmak için geliştirdi ve de bu yöntemi Uluslararası Uzay İstasyonunda da kullanmaktadır. Aya ilk giden Apollo ve Gemini uzay araçlarının astronotları yanında su götürdüler. Ama 1960 ‘larda bulunan bu sistem sayesinde Ay gibi uzak gök cisimlerine gidebildik. 3)Gartning Makinalı Tüfek, Bu gemide 1 dakikada 4200 adet mermi atabilen kale adında Makinalı bir tüfek bulunuyor. Bu makinalı tüfek, tohum ekme makinasından ilham alınmıştır. 4)İndüksiyon halkalı işitme aygıtı, Bu gemi manyetik mayınları etkisiz hale getirmek için manyetik mayının tersi yönden akım geçen bir bobin kullanıyor. Böylelikle manyetik mayın, gemiyi göremiyor ve de gemi adeta görünmez oluyor. Böylelikle de bu mayın etkisiz hale getirilmiş olunuyor. Bu aygıt ise, 1937 yılında Rus telefon mühendisi Josef Poliyakof tarafından bulunmuştur. İşte bu cihazın teknolojisi bu gemide kullanılıyor.5)Biriktirici, Bu teknoloji 19.yüzyılda yaşamış olan William George Armstrong tarafından icat edildi. Bu cihaz sayesinde basınç biriktiriliyor ve de ihtiyaç olduğu zaman da kullanılabiliniyor. Böylelikle de Hidrolik sistemler daha hızlı bir şekilde çalışabiliyor. Örneğin bu gemide 2 adet devasa hidrolik asansör bulunmaktadır. Bu asansörler ise, 70 ton kaldırabiliyor. Hatta bu asansörler hangarla güverte arasındaki üç katı, 36 sn’yede geçebiliyor. Bu asansörlerin çok hızlı olması ise bu biriktiriciler sayesinde mümkün olmuştur. Çünkü bu asansörler hidroliktir. Kısacası Hms Illustrıous Uçak Gemisi, ileriye doğru çok büyük bir adımdır.

Earthrace, %100 biyodieselle çalışan bir deniz aracıdır. Bu deniz aracı, Soyafasülyesinden elde edilen biyodiesel sayesinde  %75 daha az karbondioksit salınımı yapmaktadır. Ayrıca bu gemi çok hızlıdır ve de 40 knot hızla Dünyanın çevresini 61 günden daha kısa bir sürede dolaşabiliyor. Hem de bir depo benzinle. Ayrıca da bu deniz aracı bir yakıt deposuyla Dünyanın çevresini de dolaşabiliyor. Bu araç bu özellikleri nedeniyle Dünya rekorunu da elinde tutmaktadır.

E/s Orcelle, adlı araç bütün enerjisini çevresinden sağlayan bir kargo gemisidir. Bu kargo gemisinin üzerinde yeşilci teknolojiler olur mu demeyin, işte oluyor da. İşte size kanıtı. Bu geminin üzerindeki güneş panelleri, Rüzgâr türbinleri,hatta dalga enerjisinden elde edilen kinetik enerjiyi mekanik enerjiye çeviren bir teknoloji de bulunuyor. Böylelikle de ilerde kargo gemileri oldukça da çevreci hale gelecek. Bu geminin İlham aldığı kaynak ise, Albatros kuşudur. Bilim adamları tarafından araştırılan Albatros kuşu, Dünyanın En Uzun Uçuşunu yapabilen bir kuştur. Bu kuş bu uzun uçuşunda ise, enerjisinin %98’ini çevresinden %2’sini ise sadece kendi yağından karşılamaktadır. Bu gemiyi ise, Norveçli bir şirket yapıyor. Bu geminin kullanıma geçmesi halinde, 10.000 araç taşıması da planlanıyor. Kısacası bu gemi, ilerde neler yapabileceğimizin bir göstergesi olabilir.

Wally Yachts’ın yaptığı yat, hem lüks hem de çok hızlıdır. Wally Yachts’ın sahibi ise Luca Bassanidir. Bu yat 115 km deniz hızına sahip bir tekne görünümündedir. Görünüşü ise de çok saldırgandır. Bu yat Denize karşı da çok dayanıklıdır. Bu aracın fiyatının ise, 24 milyon dolar olduğu belirtiliyor.

Fast Shipler adındaki yük gemisi yani kargo gemisinin Atlantiği 5 gün de geçmesi planlanıyor. Fast Shipler,  Amerika ve Fransa birleşimiyle üretiliyor. Bu aracın ilerde vinçleri de ortadan kaldırması planlanıyor. Bu geminin yükleme ve boşaltma teknolojisi ise,  Rekorlar kitabına girecek cinsten. Örneğin bu geminin arkasındaki tekerlekli mekanizma sayesinde yani robot tekerlekli bir sistem ve rampa gibi platformlarıyla bütün işi yani yükleme ve boşaltma işini bu gemi sadece 6 saatte yapabiliyor.

Kraliyet Yelkenlisi, Dünyanın en büyük yelkenli gemisidir. Maliyetinin ise, 60 milyon dolar olduğu belirtiliyor. Bu yelkenlinin boyu: 133 metre ve de ağırlığı ise, 5 tondur. Bu yelkenli gemi oldukça teknolojik hatta Dizel motor ve de elektrikli motorlara da sahiptir. Rüzgârın olmadığı zamanlarda ise, bu Kraliyet yelkenlisi dizel ve elektrikli motorlarla da   gidebilmektedir. Ama kare yelkenlilere sahip olan bu gemi, Uskuna yelkenlisinin sahip olduğu üçgen yelkenin yarattığı rüzgâr veriminden yoksundur. Nedeni ise de Kraliyet yelkenlisi gibi gemilerin en fazla 70 dereceye kadar rüzgâr alabilmeleridir. Bu oran ise, en fazla 75 dereceye kadar çıkabilmektedir. Ama Uskuna teknolojisi her bir yönden en fazla rüzgâr alma kapasitesine sahiptir. Bu geminin en teknolojik tarafı ise,  en fazla 11 dereceye kadar sallanabilmesidir. Örneğin bu gemide bu dereceden fazla sallanmayı önleyen bir sallantı önleyici sistem de bulunmaktadır. Böylelikle yolcular rahatlıkla gemide dolaşabiliyor ve de içkisini içebiliyor. Ayrıca bu gemide 4 ay için 3000 ya da 4000 yolcu için 10 milyon dolar harcanacaktır.

Amerikan Queen, Dünyanın En büyük buharlı nehir gemisidir. Bu geminin buhar motoru ise, Thomas Newcomen motorundan 4 kat daha verimlidir. Yani buharlı motorun maksimum sınır noktası bu motordur. Bu motorun çalışmamantığı ise şöyledir: Buhar iki silindire iletilerek yaratılan buhar basıncı 2’ye katlanarak motoru 2 buhar itmeli gibi itiyor. Bu gemiyi ise, Delta buharlı şirketler grubu yapıyor. Bu gemi 340 kadar yolcu alabiliyor ve de bundan küçük olan 3 kardeş gemisiyle birlikte bu gemi dönüşümlü olarak en fazla müşteriye sahip gemidir. Bundan büyüğü ise, şu ana kadar yoktur. Bu geminin nerede kullanılacağına gelecek olursak: Bu gemi Missisipi Nehrinde yol almaktadır. Birçok yolcu Missisipi’yi Mark Twain’in romanından okumuş ve de buraları görmek için de büyük bir meraka kapılmışlardır. Bu nedenle de yolcular bu gemiyle birlikte Missisipi’yi kitaplardan daha güzel bir şekilde göreceklerdir.

Dünyanın En büyük yolcu gemisi şu an Oasis of the Seas’tır. Bu gemi Royal Caribbean’a aittir. Bu geminin maliyeti ise, 1,4 milyar dolardır. Royal Caribbean şirketinin Ceo’su ise, Richard Fain’dır.

İndependence of the Seas,  Dünyanın En Büyük Yolcu ve Gezi Gemilerinden biridir. Bu gemi yaklaşık olarak 6000yolcu alabiliyor ve de saatte 22 deniz mili hız yapabilmektedir. Bu geminin Motor pervaneleri ise, Nikel, Alüminyum ve de Bronzdan yapıldı. Bu gemi ise, Royal Caribbean’a aittir. Aker Yards’ın Finlandiya’da Turku tersanelerinde ürettiği Freedom of the Seas, Dünyanın En Büyük Yolcu Gemisi ünvanını alarak bu alanda birinci oldu. Ama bu birinciliği şu an yine Royal Caribbean’a ait yukarıda belirttiğim Oasis of the Seas adlı gemiye kaptırmıştır. Bu gemilerin hepsi de şu an Royal Caribbean’a yapılıyor. Mesela Liberty of the Seas, İndependence of the Seas gibi ve de Oasis of the Seas gibi.

Queen Mary 2, Dünyanın En Büyük Transatlantik Seyahat Gemilerinden biridir. Bu gemi adeta Yüzen bir şehirdir. Maliyetinin ise, 800 milyon dolar olduğu belirtiliyor. Bu gemi Atlantiği geçmek için saatte 55 km hız yapabiliyor. Bu gemiörneğin Avrupa’dan Amerika’ya kadar 5000 km yol katedebiliyor. Bu gemiyi ise, Micky Arison yaptırdı. Micky Arison, Carnival Corporation şirketinin sahibidir. Ayrıca bu kişi Miami Heat Basketbol Takımının da sahibidir. Dünyanın En Büyük Gemi Yapım Şirketi olan Cunardı’yı da Micky Arison aldı. Queen Mary 2 ilk yapıldığında Hollanda’da denendi. Çünkü Hollanda Dünyanın En büyük Gemi Dayanıklılığı test yerlerinden biridir. Büyüklük bakımından ise, Queen Mary adlı Mega yolcu gemisi bu alandaki ünvanını kaybederek bu ünvanı İndependence of the Seas’a kaptırmıştır. Queen Mary yolcu gemisi ise şu an Otel olarak kullanılmak üzere Kaliforniya limanına kalıcı bir şekilde demirlemiş durumdadır.

Norwegian Epic, Dünyanın en büyük gezi gemisidir. Bu gemideki motorlar 108.000 beygir güç üretmektedir. Bu geminin maliyeti ise, 1,2 milyar dolardır.

Perdido Açık Deniz Platformu, 2380 metre derinlikten petrol çıkararak rekor kırmıştır. Bu deniz platformu Dünyanın en büyük ve en derin açık deniz petrol platformudur.

Mv Solitaire, Denizin altına Dünyanın en büyük ve en hızlı boru döşeyen gemisidir. Bu gemi bir günde 9 km boru hattı döşeme kapasitesine sahiptir.

LB 200 ise, Dünyanın en büyük boru hattını döşeyen gemilerden birisidir.

North Star Kargo gemisi, Alaska’ya kargo taşıyan devasa kargo gemisidir. Bu kargo gemisinin Alaska’nın dev dalgalarına karşı dayanabilmesi için Geminin güvertesi balıksırtı dizaynına sahiptir. Bu kargo gemisi ise, 6 adet Dizel Elektrikli Motora da sahiptir. Bu dizel elektrikli motorlar Alaska’ya gidiş ve Seattle’daki Tacoma’ya geri dönüş sırasında yarım milyon dolar tutarında dizel harcamaktadır.

The Cat bir Süper Katamarandır.50 milyon dolarlık bu gemi hem kapasite hem de hız açısından kategorisinde birincidir. Bilindiği üzere bir Katamaran yüksek hızlara çıkamaz. Çünkü Fizik Kanunları bunu engeller. Ama The Cat adlı Katamaran bu kuralın dışındadır. Çünkü The Cat adlı Süper Katamaran hem çok güçlü dizel motorlara hem de süper bir Aerodinamiğe sahiptir. Ayrıca The Cat’in bu kadar yüksek hızlara çıkmasının başlıca nedeni de Alüminyum gibi hafif malzemelerden yapılmasıdır. The Cat’ın yapılma amacı ise, taşıt ve yolcu taşımaktır. Bu farkındalığı gören Amerikan Savunma Sanayisi de Katamaranlara büyük yatırım yapmış durumdadır. Nedeni ise, Katamaranların çok kapasiteli ve de sessiz olmasıdır. Özellikle Amerika, Irak Savaşı sırasında gizli operasyonlarda kendi geliştirdiği Katamaranı kullanmıştır. Hatta şu an Katamaranlar Okyanuslarda dev dalgalarla bile boğuşarak yük taşıyor. Belki de İlerde çok yüksek hızlara çıkan Katamaranlarla bile karşılaşacağız. Ama The Cat adlı Süper Katamaran onlar yapılana kadar birinci sırada olacaktır.

Le Boreal hem bir gezi teknesi hem de bir buz kırıcıdır. Bu gemi 11.000 ton ağırlığındadır.  Bu gemide ziyaret etmek isteyenler 15.000 dolar ödüyor. Bu gemi gezisini ise, Baunos Aires’ten başlayıp Antartika’da bitiriyor. Ayrıca da bu gemi gezisi sırasında Antartika’nın o eşsiz güzelliğini yolculara gösteriyor, hem de capcanlı bir şekilde. Örneğin bu gemiden çıkan müşteriler, Antartika’nın  o buzullarına inerek hem penguenleri görebiliyor hem de o eşsiz soğuğun altında hayatın tadını çıkarıyorlar. Bu gemi ayrıca da çok güçlü motorlara da sahiptir ve de bu motorlar çevreye akranlarına göre de çok az zararlı gaz çıkarıyor. Ayrıca da bu gemi buzulları kırarak da yoluna devam edebilecek kapasitededir. Bu geminin çok gelişmiş radarları ise, herhangi bir buz dağını çok uzak mesafelerden görebilme kapasitesine sahiptir. Bu geminin güvenlik önlemlerine gelecek olursak: Bu gemi çok kısa zamanda binlerce yolcuyu tahliye edebilecek kapasitededir. Bu ve bunun gibi özellikler Le Boreal’i Transatlantik seyahat gemileri arasında zirveye oturtuyor.

Umıak 1, Dünyanın En Büyük Yük gemisi ve de Dünyanın en büyük buz kırıcısıdır. 189 metre boyundaki bu gemi, Dünyanın En güçlü dizel motorlarına sahiptir.30.000 beygir olan bu dizel motorlar Kanada’daki en büyük dizel motorlardır. Ayrıca bu gemide yakıtı motorlara pompalayan devasa jeneratörler de bulunmaktadır. Umıak 1’in yapılmasının nedeni ise, Nikel madeninin başka yerlere taşınmasıdır. Örneğin Umıak 1, Antartika’dan Nikel madenini alarak Kanada’daki Quebec’e götürüyor. Ayrıca da 100 milyon değerindeki Nikeli, Umiak 1 taşıyabilmektedir. Nikel madeni ise, bilindiği üzere en çok paslanmaz çelik yapımında kullanılmaktadır. Nikel madeninin taşınabilmesi için Umiak 1’in çalışanları, Umiak 1’deki yük taşınan yere Nitrojen gazı basıyorlar. Bilindiği üzere Nitrojen gazı, oksijeni iterek Nikel madeninin yanmamasını sağlamaktadır. Oksijen oranı ise, bu durumda %8 olmalıdır. Bu gemi ayrıca da çok güçlü manevralarda yapabilmektedir. Bu manevraları da yapabilmeyi bu gemideki dümenlere borçludur. Örneğin bu dümenlerin çok geniş olması sayesinde böylelikle çok kısa manevralar yapılabilinmektedir. Hem de 189 metre boyundaki uzunluğuna rağmen. Evet; Arkadaşlar, soframızdaki paslanmaz çatal bıçaklarla bir şeyler yiyebiliyorsak bunu Umiak 1’e borçluyuz, diyebiliriz.

Mv Resolution, Dünyanın en büyük ayaklı gemisidir. Belfast’ta inşa edilen bu gemi denize Rüzgâr Türbinleri inşa etmek için üretilmiştir. Belfast’ta ayrıca Dünyaca ünlü Titanikte inşa edilmiştir. Bu geminin 6 bacaklı olması ise, daha dengeli ve de daha ağır yükleri kaldırması anlamına da gelmektedir. Bu da Mv Resolution’ı rakiplerine karşı daha avantajlı yapıyor. Nedeni ise de rakipleri 4 ayaklıdır. Ayrıca bu gemideki ayaklar denizden 50 metre derinliğe kadar inebiliyor. Bu geminin 6 ayaklı olması ayrıca bu geminin devrilmesine de engel olmaktadır. Eğer 4 ayak olduğunu düşünürsek biri denizin dibine çakıldığı zaman 3 ayakla bu gemi denizin dibine devrilecektir.6 bacakta ise durumlar çok değişiktir, Çünkü biridenizin dibine çakıldığı zaman 5 ayak bu gemiyi dengeleyecektir. Bu geminin ise, bir dümeni yoktur. Dümen yerine bu gemide Azimuth iticiler bulunmaktadır. Bu iticiler Mv Resolution’ı her yöne doğru götürebilmektedir. Bu geminin hızı ise, saatte 20 deniz milidir. Bu geminin motorları ise, çok güçlü dizel elektrikli motorlara sahiptir. Bu motorlar Mitsubishi motorlardır. Bu geminin denize nasıl Rüzgâr Türbini kuracağına gelecek olursak: öncelikle bu gemideki 6 ayak denizin altına indirilmektedir. Daha sonra da Mv Resolution yukarıya kaldırılarak en fazla 3 metre denizin yukarısına getirilir. Daha sonra da bu gemideki hidrolik çekiçler, Rüzgâr Türbinlerinin mono pillerini denizin tabanına büyük bir güçle çakmaktadır. Bu hidrolik çekiç gücünü ise, sıkıştırılmış azottan almaktadır. Bu hidrolik çekiçler 20 tondur, ama ürettiği güç ise 800 kilojoulle’dür. Ama, bu güç şu an yeterli değildir. Belfast’ta bulunan 1200 joulle’lük çekiçler getirilerek mono pillerin daha hızlı çakılması sağlanacaktır. Birleşik Krallık bilindiği üzere Dünya’nın en rüzgârlı kıyılarına sahiptir. Onun içindir ki Mv Resolution, Birleşik Krallık kıyılarına 30 adet rüzgâr türbini yerleştirecektir. Tabii ki Denizdeki dalgalar buna izin verirse! Bu gemiyi üreten Şirket yetkilileri ise, Belfast’ta Mv Resolution ayarında 2 adet kardeş gemi daha inşa etmeyi düşünüyorlar. Ama bu yapılana kadar Mv Resolution en zirvededir.

Arkadaşlar, Geleceğin Teknolojik Gemileri Dünyamızı şekillendiyorlar ve de Dünya ticaretinde büyük paya sahipler. Onun içindir ki, bu yazıyı sizinle paylaştım. Sizleri memnun ettiysem ne mutlu bana. Yazımı ise, ünlü denizci Jack Sparrow’un şu sözleriyle bitirmek istiyorum; “Gemi dediğin, Siyah İnci gibi olmalı…”

Saygılarımla,,,

Ad Soyad: Sait Saatcigil

İlgi Alanı: Fizik, Teknoloji

Lakabı: Fiziğin Şahı

İletişim: ssaatcigil@mynet.com

Reklamlar
yorum
  1. mehmetcan dedi ki:

    arkadaşlar birileri benim projeme destek çıkabilirlermi ? projem şundan ibaret gemi ve yatların suda dalgalardan sallanmasını sıfıra veya yüzde 80 lere düşürecek bir proje ürettim bana mantıklı geldi projem gemi,yat belkide dandallarda bile olabilecek dalgalardan çok az bir biçimde engel olacagım çılgın bir proje birileri bana yardımcı olura sevinirim beni dinliyecek birilerini bekliyorum

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s